Smart Creation
Smart Creation
branding co to
25.4.2018

Branding – co to właściwie jest?

“Swoosh” Nike, “złote łuki” McDonalda, “nadgryzione jabłko” Apple. Co łączy te obrazy? Oczywiście oprócz miliardowych zysków 😉 Świetny i zapadający w pamięć branding! Dawno minęły czasy, kiedy jedynie wielkie korporacje doceniały rolę jaką pełni ten element. Teraz robią to nawet małe, lokalne firmy. Czy Twoja jest jedną z nich?

 

Branding – co to jest?

Najprościej mówiąc jest to budowanie świadomości marki wśród klientów – chcemy, aby konsumenci ją rozpoznawali i mieli jak najlepsze skojarzenia. Na dobry branding składa się mnóstwo pozornie małych elementów, które razem dają mocny efekt. A jakie to elementy? Choćby nazwa, logo, księga znaku, slogan reklamowy, spójne materiały firmowe, a nawet odpowiedni wystrój biura czy lokalu. Wszystko to łączy się w całość, która tworzy kompleksowy przekaz dla Twoich obecnych oraz potencjalnych klientów, a także partnerów biznesowych.

 

branding co to

Rozpoznawalność danej marki to wyznacznik dobrego brandingu. Mało kto robi to lepiej niż Apple.

 

Firma a marka

Chyba zgodzisz się, że nie każda istniejąca firma to marka? Na takie miano trzeba starannie zapracować. Wyobraź sobie dwa butiki. Butik A nie ma własnej nazwy, napis nad wejściem głosi jedynie “Sklep Odzieżowy”. Natomiast butik B posiada nazwę, logo i szyld. Sprzedawczyni ubrana jest w dedykowaną koszulę, a na ladzie znajdziesz pasujące graficznie do wszystkiego wizytówki. Od razu widać różnicę, prawda? W tym wypadku jest nią właśnie branding.

 

Na co zwrócić uwagę?

“Spójność” to w tym wypadku słowo klucz. Wszystkie elementy brandingu powinny do siebie pasować – tak by klient patrząc na nie miał pewność, że reprezentują one właśnie Twoją firmę. Warto zadbać o dopasowanie do branży, w której działasz – przecież inny branding będzie miała hurtownia części elektrycznych, a zupełnie inny włoska restauracja. Atutem oczywiście będzie też czytelny i łatwy w odbiorze przekaz.

 

branding co to

Spójność to kluczowy element brandingu Twojej marki.

 

Wartość dodana

Pamiętaj jednak, że branding to nie tylko elementy stricte wizualne. Weźmy np. wspominane wcześniej Nike – kojarzy Ci się pewnie nie tylko z obuwiem sportowym, ale także z aktywnością, dbaniem o siebie, dążeniem do celu, siłą i determinacją. Ta – i inne duże marki – oferują klientom nie tylko usługi czy produkty, ale też pewien styl życia. Jest to wartość dodana, która przyciąga odbiorców i pozwala im identyfikować się z firmą.

 

branding co to

Odpowiedni branding – co to może dać Twojej firmie? Popatrz na sukces Nike.

 

Projekt brandingu – co to może Ci dać?

Dlatego, aby stworzyć pasujący projekt brandingu powinieneś odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, m.in.: Co reprezentuje firma? Co jest dla niej najważniejsze? Co odróżnia ją od konkurencji? Jakie ma wartości? Jakich klientów? Mogą się one wydawać banalne i mało istotne, ale koniec końców przyczynią się do stworzenia brandingu, który rzeczywiście pasuje do Twojej marki i promowanych przez nią wartości. Doświadczona agencja lub osoba będzie potrafiła wydobyć z Twoich odpowiedzi esencję i przełożyć ją na odpowiedni graficzny projekt. Projekt, który trafi do głów i serc konsumentów!