Smart Creation
Smart Creation
e-mail marketing
11.7.2018

E-mail marketing – dlaczego warto?

Wyobrażasz sobie, aby nie mieć adresu e-mailowego i jednocześnie w pełni korzystać z Internetu? Nie bardzo, prawda? Używamy go przecież do wymiany wiadomości, rejestracji na różne serwisy czy nawet jako metody szybkiej płatności. Jak się okazuje, e-maile przydają się również w marketingu.

 

Zalety e-mail marketingu

Cena. Jest to relatywnie niedroga forma komunikacji – w niektórych przypadkach koszt jednego maila nie wynosi nawet grosza. A im większa wysyłka, tym bardziej się opłaca.

Szybkość. Od pomysłu do jego wprowadzenia mija stosunkowo niewiele czasu. Również sama wysyłka wiadomości jest ekspresowa – dotarcie do tysięcy osób zajmuje zaledwie kilkadziesiąt minut.

 

e-mail marketing

E-mail marketing a szybkość – wiadomości docierają do dużej grupy odbiorców błyskawicznie.

 

Prostota. Zaprojektowanie odpowiedniego wyglądu wiadomości wcale nie jest trudne. Warto jednak postawić na minimalizm. Po pierwsze, aby nie atakować odbiorcy nawałem treści. A po drugie, ponieważ niektóre programy pocztowe mogą nie czytać w pełni wiadomości, które są przepełnione skomplikowanymi treściami.

Bezpośredniość. E-mail trafia bezpośrednio do skrzynki odbiorcy, bez żadnych pośredników. Co więcej, wiadomość można spersonalizować lub wszystkim wysłać te same treści.

Interaktywność. E-maile są po to, aby w nie klikać. Odbiorcy mogą przejść na stronę, do konkretnego produktu w sklepie, obejrzeć wideo czy nawet odpowiedzieć na wiadomość. Im bardziej się zaangażują, tym lepiej.

Mierzalność wyników. Istnieje możliwość sprawdzenia czy wysyłane e-maile są skuteczne. Czy ktoś je rzeczywiście otwiera czy może trafiają prosto do kosza? Można też dowiedzieć się w co konkretnie klikają odbiorcy i jakie elementy warto umieszczać w przyszłych wiadomościach.

 

e-mail marketing

Efekty e-mail marketingu można łatwo zmierzyć.

 

Rodzaje

Do Twojej skrzynki odbiorczej trafiają wiadomości nie tylko od znajomych czy z pracy, ale też e-mail marketing różnych marek. Zobaczmy z jakimi rodzajami można spotkać się najczęściej.

Newsletter. Zwykle jest używany do budowania z klientem długotrwałych relacji. Treści przesyłamy systematycznie, np. newsy czy aktualności z życia firmy. Warto zadbać o odpowiedni wygląd newslettera, ponieważ odbiorca powinien przyzwyczaić się do niego i kojarzyć z Twoją firmą.

Mailing. To prezentacja konkretnej oferty, która ma nakłonić odbiorcę do zakupów. W tym typie wiadomości przeważa grafika, natomiast tekstu jest zdecydowanie mniej.

Katalogi sprzedażowe. Służą do prezentacji większej ilości ofert. W przypadku prezentowania kilku kategorii produktów warto podzielić obszar e-maila na dwie lub trzy sekcje. Trzeba pamiętać też o umiarze – zbyt dużo treści może przytłoczyć czytelnika.

 

e-mail marketing

Katalogi sprzedażowe występują również w wersji online i są popularnym rodzajem e-mail marketingu.

 

Ogłoszenie. To krótka informacja, np. o nadchodzącym wydarzeniu lub o jednodniowej promocji. Warto umieścić wezwanie do akcji (CTA) i podkreślić krótkotrwałość danej oferty.

Autoresponder. To wiadomości wysyłane automatycznie po tym jak odbiorca wykona jakąś akcję, np. gdy zarejestruje się w Twoim sklepie natychmiast wędruje do niego e-mail powitalny. Można też wykorzystać do publikowania treści w częściach – choćby poradnika.

E-maile triggerowane (transakcyjne). To spersonalizowany rodzaj wiadomości, który bazuje na aktywności użytkownika i informacjach, które udostępnił. Przykładowo, jeżeli w sklepie dodał jakieś produkty do koszyka, ale nie ukończył transakcji to można mu o tym przypomnieć lub nawet zaoferować zniżkę.

 

Wybór odpowiedniej formy e-mail marketingu zależy oczywiście od Twoich potrzeb!