Smart Creation
Smart Creation
facebook ads
01.8.2018

Facebook Ads czyli reklamy na Facebooku

Reklamy na Facebooku intrygują wielu przedsiębiorców – zdają sobie oni sprawę z potencjału tego narzędzia marketingowego, jednak nie do końca wiedzą jak prawidłowo je wykorzystać. Właśnie dlatego postanowiliśmy przygotować krótki przewodnik, który posłuży za wprowadzenie do tematu i objaśni ogólne zasady oraz możliwości, jakie kryją w sobie Facebook Ads.

 

facebook ads

 

Cele Facebook Ads

Obok bezpłatnych form promocji (np. prowadzenia fanpage’a), Facebook oferuje także różnorodne płatne reklamy, które pomogą nam trafić do nowych odbiorców. Podstawowym krokiem jest wybranie celu, jaki ma mieć nasza reklama, czyli do czego chcemy zachęcić użytkowników, np. do zwiększenia ilości polubień naszej strony lub zwiększenia sprzedaży naszych produktów. W różnych momentach rozwoju nasza marka ma różne potrzeby, dlatego Facebook oferuje do wyboru 3 główne cele:

  • świadomość,
  • działania,
  • konwersja.

Wydaje się trochę skomplikowane, prawda? Spokojnie – wystarczy zadać sobie pytanie na jakim etapie rozwoju na Facebooku jest nasza firma. Jeżeli dopiero założyliśmy profil, to naszym pierwszym celem powinno być zaprezentowanie go jak największej ilości osób (czyli zwiększenie świadomości). Jeżeli mamy już grono fanów, które nas zadowala, możemy przedstawić im bliżej nasze produkty i usługi – chcemy także, aby odwiedzali naszą stronę, oglądali i czytali nasze posty, reagowali, zostawiali informacje o sobie (i przede wszystkim, aby podejmowali działania). Na tym celu warto skupić się też najbardziej. Ostatnim krokiem będzie upewnienie się, aby nasi odbiorcy na pewno dokonali zakupu (konwersja). Konwersje dla większych firm możemy mierzyć właśnie przez Facebooka, natomiast dla mniejszych poprzez Google Analytics.

 

Formaty

Jeśli wybraliśmy już cel naszych reklam, to w następnym kroku musimy określić także format Facebook Ads, jakiego chcemy użyć. Mamy kilka ciekawych opcji, takich jak:

  • zdjęcia,
  • wideo,
  • karuzele,
  • pokazy slajdów,
  • kanwy,
  • kolekcje.

 

Zdjęcia i filmiki

Podstawowym formatem, którym posługujemy się na Facebooku, są oczywiście zdjęcia i grafiki, które są o wiele lepiej widoczne niż same posty tekstowe. Z kolei format wideo jest dostępny w kilku różnych opcjach – zaczynając od kilkusekundowych filmików, aż po dłuższe transmisje na żywo. Co więcej, jest on o wiele tańszy w produkcji niż jego telewizyjne odpowiedniki.

 

Karuzela

Warto jednak zwrócić uwagę na resztę możliwości oferowanych przez Facebook Ads: karuzela jest formatem, który może pomieścić więcej treści niż standardowy post, ponieważ oferuje aż 10 przesuwanych kart, które mogą być wykorzystane do pokazania produktów, marki lub nawet do opowiedzenia ciągłej historii. Co więcej, format ten może być używany również na Instagramie.

 

facebook ads

Przykład karuzeli – 4 zdjęcia, które można przewijać na telefonie

Pokaz slajdów

Pokazy slajdów chyba wszyscy pamiętamy ze szkoły. I właśnie podobną rzecz możemy wykorzystać też na Facebooku i stworzyć krótki filmik, np. złożony ze zdjęć produktu (od 3 do 10 grafik), albo gotowego wideo, które posiadamy. Aby był on ciekawszy, warto dobrać do niego muzykę (legalną i zupełnie darmową), a także umieścić napisy dla osób oglądających przy wyłączonym dźwięku (jeśli w filmiku jest coś mówione).

 

facebook ads

Przykład – pokaz slajdów, w którym umieszczamy kilka obrazków.

 

Kanwa

Kanwy to reklamy na urządzenia mobilne, które stanowią świetną alternatywę dla one page – czyli prostych stron internetowych. Można w nich łączyć różne treści – teksty, zdjęcia, filmiki, przyciski. Mimo bogatej zawartości, szybko się ładują i warto je wypróbować, gdyż oferują nam niezwykle ciekawe opcje.

 

facebook ads

Kanwa umożliwia połączenie różnych treści w jednej reklamie, np. filmiku, zdjęć, sklepu.

 

Kolekcja

Kolekcję możemy tworzyć, jeśli posiadamy sklep na Facebooku i prowadzimy sprzedaż online. Format ten dostępny jest na urządzenia mobilne i ma ułatwić użytkownikowi przeglądanie reklamy w atrakcyjny wizualnie sposób. Odbiorca może też zdobyć więcej informacji na temat produktu czy usługi, które są pokazane w reklamie.

 

facebook ads

Przykład kolekcji – w jednej reklamie przedstawienie bluzy, innych dostępnych produktów oraz przejście do sklepu, aby dokonać zakupu.

 

Miejsca wyświetlania

Jeśli chodzi o umiejscowienie reklam, to najpopularniejszym rodzajem wydają się te umieszczane wśród aktualności – zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Wtapiają się one w inne posty, które użytkownik widzi i dzięki temu są przyjemniejsze dla oka. Z kolei łatwiej zauważalne reklamy wyświetlają się w kolumnie po prawej stronie serwisu. Co więcej, można także tworzyć reklamy na Instagram, ponieważ platforma ta należy właśnie do Facebooka.

Oprócz tych standardowych miejsc wyświetlania, warto też zwrócić uwagę na inne dostępne opcje. Od niedawna reklamy wideo można umieszczać także w trakcie innych filmików, tzw. in-stream – mogą trwać od 5 do 15 sekund i pokazywać się określonej grupie odbiorców. Wideo typu in-stream jest również dostępne w Audience Network, dzięki czemu jesteśmy w stanie wyświetlać reklamy wideo użytkownikom oglądającym filmy w witrynach i aplikacjach poza Facebookiem.

 

facebook ads

Miejsca, w których możemy umieścić reklamy.

 

Grupa docelowa

Zaletą reklam Facebook Ads jest też bardzo precyzyjne dopasowanie reklamy do odbiorcy: można określić nie tylko płeć, wiek czy miejsce zamieszkania, ale przede wszystkim zainteresowania użytkowników. Weźmy choćby przykład salonu sukni ślubnych w Krakowie: wiemy, że kierujemy naszą reklamę do zaręczonych kobiet w młodym wieku, mieszkających w Krakowie lub okolicach, które polubiły inne strony na Facebooku o tematyce ślubnej. I to właśnie im chcemy się zareklamować. Wszystkie te rzeczy możemy określić tworząc reklamę i mieć pewność, że trafi ona do osób, które rzeczywiście mogą kupić nasze produkty i skorzystać z naszych usług. Dzięki temu upewimy się, że nasze pieniądze będą wydane w trafny sposób.

 

Mamy nadzieję, że tym artykułem chociaż trochę udało się nam przybliżyć możliwości oferowane przez Facebook Ads. Reklamy w tym serwisie początkowo mogą wydawać się skomplikowanym tworem, jednak warto poświęcić im swój czas i uwagę, ponieważ odpowiednio wykorzystane mogą pomóc nam znacznie zwiększyć potencjał marketingowy naszej firmy.