Smart Creation
Smart Creation
personal branding
22.8.2018

Jak wykorzystać personal branding w swoim biznesie?

Personal branding to hasło, które od kilku lat zdobywa coraz większą popularność, również i w Polsce. Nic dziwnego – dzisiejsze środowisko online, głównie za pomocą mediów społecznościowych, oferuje nam mnóstwo sposobów na autopromocję i wywarcie pozytywnego wrażenia na naszych Klientach oraz partnerach biznesowych.

 

Co to jest personal branding?

Zacznijmy jednak od początku i dowiedzmy się czym dokładnie jest personal branding – to strategia marketingowa polegająca na budowaniu swojej osobistej marki i dążeniu do zwiększenia wartości na rynku pracy. Mówiąc prościej, to przemyślany w każdym stopniu proces zarządzania swoim wizerunkiem do celów zawodowych. Nie chodzi jednak tylko o “ładną buzię”, a o całokształt tego kim dana osoba jest, jakie ma umiejętności i co może zaoferować światu.

 

Czy to faktycznie działa?

Najlepiej odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie – „Czy znam kogoś, kto świadomie kreuje swój wizerunek zgodnie z zasadami personal brandingu?”. Szybko stanie się jasne, że każdy, kto choć trochę interesuje się biznesem, jest w stanie wymienić wiele osób, które nie tylko swoim nazwiskiem, ale i całym życiem, reprezentują swoją firmę lub określoną branżę. Steve Jobs? Apple. Elon Musk? Tesla i nowe technologie. Irena Eris? Kosmetyki. Rahim Blak? Media społecznościowe. Martyna Wojciechowska? Podróże. Michał Sadowski? Brand24 i monitoring sieci.

Personal branding nie jest jednak zarezerwowany jedynie dla osób, które stoją w świetle reflektorów. W dzisiejszych realiach właściwie każdy może zyskać poprzez budowanie swojej osobistej marki – niezależnie od typu wykonywanej pracy czy branży, w jakiej działa. Na działania związane z personal brandingiem decydują się przecież zarówno freelancerzy, osoby reprezentujące swoje firmy, specjaliści w danych dziedzinach, a także osoby szukające pracy.

 

personal branding

Mało kto jest w stanie wymienić osoby odpowiedzialne za produkty pochodzące od Samsunga, Toshiby czy Huawei. Natomiast z Apple kojarzy się jedno konkretne nazwisko.

 

Korzyści

Nie oszukujmy się – w dzisiejszych czasach, zanim zatrudnimy jakąś osobę, czy też podejmiemy z nią współpracę, pierwszy krok stanowi wygooglanie jej imienia i nazwiska. Sprawdzamy jak wygląda jej aktywność w sieci, szukamy dodatkowych informacji i czytamy o najważniejszych osiągnięciach. Personal branding idzie jednak o krok dalej – nie wystarczy posiadać odpowiedniej wizytówki online – musimy wyróżniać się na tle innych osób.

W dzisiejszym świecie, gdzie wszystko jest dostępne i odkryte, istnieje niewiele rzeczy, które mogą nas zaskoczyć. Wejście z nowym produktem na rynek, który już prawie wszystko widział, nie jest więc łatwe. W czasach sporej ilości influencerów, celebrytów i osób, których życie śledzą tysiące z nas, brandowanie własnych produktów dobrym i spójnym imagem może być sposobem na wieloletni sukces. Jakie korzyści może przynieść nam odpowiednie zarządzanie swoim wizerunkiem?

  • Większe zaufanie. Ugruntowanie pozycji w danej branży będzie wiązało się z tym, że nie będziemy musieli za każdym razem udowadniać naszych zdolności, a – co za tym idzie – osoby, z którymi nawiążemy współpracę będą darzyły nas zaufaniem już na starcie.
  • Wzmocnienie swojej firmy. Wartość, jaką prezentujemy będzie oddziaływać pozytywnie także na firmę, z którą jesteśmy związani.
  • Lepsze kontakty biznesowe. Jeśli posiadamy ekspercką wiedzę i tworzymy dobry content, zaczniemy przyciągać osoby zainteresowane naszą dziedziną. Co więcej, działanie to nie będzie ograniczać się jedynie do sfery online – zapewne tylko kwestią czasu są zaproszenia na spotkania i konferencje branżowe.
  • Jakość, a nie cena. Jeżeli partnerzy biznesowi lub Klienci znają naszą wartość będą spodziewać się, że ewentualna współpraca będzie związana z określonymi kosztami. Dzięki temu, zamiast targowania się, rozmowy mogą skupić się na aspektach stricte merytorycznych.

 

No dobrze, ale od czego zacząć?

Znając już potencjał, jaki daje nam personal branding, pamiętajmy, że użyczenie swojej twarzy dla biznesu to nie wszystko. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, musimy mocno się zastanowić nad tym jaki wizerunek chcemy zaprezentować oraz co jest naszym głównym celem. Pamiętajmy także, że podczas wykorzystywania osobistego wizerunku granica pomiędzy sferą zawodową a osobistą staje się bardzo cienka. Konieczne jest więc wyznaczenie wyraźnej linii, która pozwoli nam zachować naszą prywatność.

 

Jakie zagrożenia niesie za sobą personal branding?

Jak każde przedsięwzięcie zawodowe, również i personal branding, może rodzić pewne zagrożenia. Każdy z nas doskonale wie, jak okrutny z minuty na minutę może stać się wirtualny świat. Aby tego uniknąć musimy pamiętać, aby działać wedle przemyślanej strategii oraz prezentować się z jak najbardziej autentycznej strony – pozwoli nam to wyróżnić się spośród konkurencji.

 

Rozpoczynając swoją przygodę z personal brandingiem nie należy zapominać, jaki cel nam przyświeca, co chcemy osiągnąć oraz co mamy do przekazania. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, warto zasięgnąć wiedzy specjalistów i dobrze zaplanować swój rozwój i karierę.