Smart Creation
Smart Creation
konkursy na facebooku
30.1.2019

Konkursy na Facebooku – co można, a czego nie?

“Oznacz 3 znajomych i wygraj zestaw kosmetyków”, “udostępnij nasz post na swojej osi czasu a będziesz mieć szansę na wygranie nowego telefonu” – te formułki brzmią znajomo, prawda? 😉 Konkursy na Facebooku stanowią popularne narzędzie reklamowe dla wielu firm, jednak wciąż bardzo często zdarza się, że są one prowadzone w sposób niezgodny z regulaminem platformy, a nawet z polskim prawem. Jakich więc zasad należy przestrzegać, by nie narobić sobie kłopotów? Zapraszamy do lektury!

 

Po co i dlaczego?

Zanim przejdziemy do prawnych konkretów, warto zacząć od początku i określić cel, jaki ma mieć organizowany przez nas konkurs. Czy chcemy zareklamować nowy produkt, który właśnie wprowadziliśmy do oferty? A może przypomnieć o takim, którego sprzedaż w ostatnim czasie spadła? Określmy także grupę docelową naszych działań – czy zamierzamy dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców? Czy może pragniemy nagrodzić lojalność stałych Klientów i fanów naszego fanpage’a? To właśnie w zależności od naszych głównych założeń dobierzemy treść zadania konkursowego oraz zadecydujemy o tym jakie osoby chcemy zaktywizować.

 

Warunki konkursów na Facebooku

Powszechnie wiadomo, że wszelkie aktywności pod postami, takie jak polubienia, udostępnienia czy komentarze prowadzą do zwiększonego zasięgu danego wpisu. Wydawać by się mogło, że tę prawidłowość możemy z powodzeniem wykorzystać do promocji naszego konkursu na Facebooku. Wręcz przeciwnie! Należy pamiętać, że sformułowania przytoczone w pierwszym akapicie naszego tekstu, które warunkują udział w konkursie poprzez udostępnienie wpisów czy tagowanie znajomych, łamią regulamin serwisu. Dlatego też wzbraniajmy się przed ich używaniem. Możemy ewentualnie poprosić fanów o udostępnienie, lajki czy tagowanie, lecz działania te nie mogą stanowić kryterium wzięcia udziału w konkursie.

 

Konkursy na Facebooku to nie lotto

Jeśli przejrzymy konkursowe posty na platformie Marka Zuckerberga, to pewnie niejeden raz spotkamy się ze sformułowaniem w stylu “nagrodę wylosujemy wśród osób komentujących”, “zwycięzca zostanie wylosowany z puli osób, które wzięły udział w naszym konkursie”. Zdarzają się także przypadki, gdzie można zobaczyć filmik wideo lub nawet transmisję na żywo z rzeczywistego losowania osób, do których powędrują nagrody. Być może są to popularne rozwiązania, lecz nie polecamy ich kopiować, ponieważ wtedy konkurs stanie się loterią i będzie on podlegał pod ustawę o grach hazardowych. Dlaczego nie powinniśmy chcieć, by tak się stało? Ponieważ związane jest to z wieloma dodatkowymi formalnościami. Przykłady? Loteria może być organizowana jedynie za zezwoleniem, które otrzymuje się od Izby Celnej. Natomiast brak takiego zezwolenia traktowany jest jako przestępstwo skarbowe.

 

konkursy na facebooku

Konkursy na Facebooku powinny wyłaniać zwycięzców według jasno określonych kryteriów – jeśli wylosujesz wygranych Twój konkurs zamieni się w loterię, która podlega wielu prawnym obostrzeniom.

 

Musimy być świadomi także innych przepisów, w tym Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która określa nagrodę rzeczową uzyskaną poprzez konkurs na Facebooku jako „przychód z innych źródeł” i mówi o konieczności zapłacenia 10% podatku od nagrody. Warto jednak pamiętać, że przepisy te nie obowiązują w przypadku wygranych, których wartość nie przekracza 760 złotych. Nie dotyczą także nagród, które są przyznawane w konkursach o naukowej, kulturalnej, artystycznej, dziennikarskiej lub sportowej tematyce.

 

Czytelny regulamin

Platforma wymaga tego, by każdy konkurs na Facebooku był wyposażony w odpowiedni regulamin. Co powinno się w nim znaleźć?

  • Przede wszystkim musimy zwolnić Facebook z wszelkiej odpowiedzialności za dany konkurs oraz umieścić zapis informujący, że „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana” [klik]. W skrócie – Facebook udostępnia jedynie platformę do przeprowadzania konkursów przez osoby trzecie.
  • Skoro jasno stwierdziliśmy, że to nie Facebook jest odpowiedzialny za promocję, powinniśmy określić podmiot, który jest czyli organizatora konkursu.
  • Następnie przedstawmy warunki oferty i wszelkie wymagania wstępne, np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania osób biorących udział w konkursie.
  • Umieśćmy także informację, która mówi o tym w jaki sposób wyłonieni zostaną zwycięzcy (byle nie poprzez losowanie 😉 ).

 

Pamiętajmy także, by odpowiednio dopasować poziom trudności konkursowego zadania do oferowanej nagrody – innych działań będziemy wymagali od uczestników jeżeli nagrodą jest tygodniowy wyjazd do luskusowego hotelu, a innych jeśli będzię nią bon na zakupy o wartości 100 zł.