Smart Creation
Smart Creation
kryzysy w social media
19.12.2018

Kryzysy w social media – podsumowanie 2018 roku

Na naszym blogu 2017 rok zakończyliśmy w dosyć miły sposób, bo ulubionymi świątecznymi reklamami. Tym razem jednak postanowiliśmy skupić się na mniej przyjemnej stronie podsumowań i przedstawić największe kryzysy w social media, jakie pojawiły się na polskim rynku w 2018 roku. Chcecie przypomnieć sobie, które marki (i osoby) nie będą wspominać mijających 365 dni zbyt dobrze? Zapraszamy do lektury!

 

W.Kruk i plagiat

Nasze zestawienie rozpoczynamy od jednego z najświeższych przykładów kryzysu w social media, czyli sytuacji jaka zaistniała na profilu znanej firmy jubilerskiej W.Kruk. Na początku grudnia przedsiębiorstwo to zaprezentowało swoją nową markę biżuterii, prowadzoną pod nazwą PICKY PICA. Jak niebawem się okazało, marka ta jest bardzo podobna, zarówno w nazwie, jak i w samej estetyce, do istniejącej już witryny Pica Pica o tematyce biżuteryjnej, o czym poinformowały jej autorki.

 

 

Nawet nie zagłębiając się w prawdziwość oskarżeń o plagiat, nietrudno zauważyć, że marka W.Kruk wybrała prawdopodobnie najgorszy możliwy sposób odpowiadania na opinie internautów, a na każdy komentarz reagowała tą samą utartą formułką, która była publikowana przez bota.

kryzysy w social media

 

Oczywiście boty mogą być przydatnym narzędziem w social media, ale co jak co, podczas kryzysowej sytuacji warto jednak nieco się wysilić i na wiadomości oburzonych fanów odpowiadać osobiście.

 

Martyna Wojciechowska i Żywiec Zdrój

Miliony Polaków kojarzą Martynę Wojciechowską jako osobę, która często angażuje się w popularne i cenione akcje społeczne, które mają na celu ochronę przyrody, zwierząt oraz promowanie ekologii. Dlatego też sponsorowany post, w którym podróżniczka przekonywała o wyższości butelek plastikowych nad szklanymi, oraz smakowej wody nad zwykłą, był tak bardzo nietrafiony.

 

 

Fani dziennikarki TVN-u od razu wyłapali nieszczerość przekazu, a w licznych komentarzach pod postem dali wyraz swojemu niezadowoleniu.

kryzysy w social media

 

Filip Chajzer i TVN

Skoro już jesteśmy przy temacie TVN-u, koniecznie musimy wspomnieć o kryzysie w social media, który rozpętał się po jednym z odcinków Ameryka Express, kiedy to jedno z zadań wykonywanych w programie polegało na uzyskaniu od przechodniów pocałunków. Jeśli odbyły się one za zgodą obu stron to oczywiście nie możemy nikogo winić, jednak uczestniczący w programie Filip Chajzer pocałował kobietę bez jej pozwolenia.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Wstyd mi za 10. odcinek programu Ameryka Express. Mimo, że jest to fantastyczny format, w którym oglądamy nie tylko zmagania uczestników, ale również najpiękniejsze zakątki świata i w luźnej, rozrywkowej formie staramy się przybliżyć inne kultury, to zadania przed którymi stawiani są nasi bohaterowie często budzą również moje wątpliwości. Nie biorę udziału w pracach produkcyjnych przy wyborze konkurencji dla uczestników, nie jestem również świadkiem wszystkich zmagań na planie, nie jest to jednak żadnym usprawiedliwieniem, ponieważ jako prowadząca firmuję ten format własną twarzą. I dlatego dziś z przykrością stawiam sobie pytanie, czy powinnam ten program nadal prowadzić? Przyjmuję wszystkie zarzuty, zgadzam się z nimi i ze swojej strony mogę powiedzieć jedynie PRZEPRASZAM.

Post udostępniony przez Agnieszka Woźniak-Starak (@aga_wozniak_starak)

Za odcinek przeprosiła prowadząca program Agnieszka Szulim, później stacja, a nagranie zniknęło z sieci.

 

 

Tylko głównemu bohaterowi całego zdarzenia sztuka przeprosin jakoś nie do końca wyszła, gdyż wolał on wdać się przepychanki słowne z dziennikarką WP, która jako pierwsza napisała krytyczny artykuł o całej sytuacji.

 

Reserved i kobiece kobiety

Jesienna kampania Reserved zaczęła się całkiem dobrze – była barwna, zmysłowa i występowały w niej sławne nazwiska – Joanna Kulig oraz  Jeanne Damas. A potem wszystko obróciło się o 180 stopni, gdy w sieci ukazała się wypowiedź dyrektor marketingu marki o następującej treści:

 

„W naszej kampanii zwrot »Yes Sir, I can Boogie« nabiera nowego znaczenia. Zachęcamy w niej wszystkie kobiety do klasycznego flirtu i sztuki uwodzenia, jak za starych, dobrych czasów Marilyn Monroe. Czasów, w których kobieta była kobietą, nosiła spódniczki, miała biust i talię.”

 

Problemowy był oczywiście sam komentarz dyrektor marketingu, ale także zdecydowanie zbyt długi czas jaki zajęło jej skonstruowanie odpowiedzi na reakcję niezadowolonych internautów.

kryzysy w social media

 

Oczywiście nasze zestawienie to tylko czubek góry lodowej 😉 Nie możemy zapomnieć o takich kryzysach w social media jak kultowa już Willa Karpatia, spór Vogule Poland z TVNem czy seksistowski komentarz pracownika Panasonic na LinkedIn. Mamy tylko nadzieję, że 2019 rok w mediach społecznościowych będzie nieco bardziej łaskawszy dla polskich marek.