Smart Creation
Smart Creation
księga znaku
28.2.2018

Księga znaku – dlaczego jest tak ważna?

Otworzyłeś własny biznes, masz już nazwę i logo firmy. Pada pytanie: Czy potrzebna będzie księga znaku? Zapewne zastanawiasz się co to takiego? Zacznijmy zatem od wyjaśnienia czym w ogóle jest księga znaku, nazywana zamiennie Corporate Identity lub Book of Brand. Najprościej ujmując to zestaw starannie opracowanych reguł identyfikacji wizualnej firmy, czyli logotypu oraz wszelkiego rodzaju materiałów firmowych.

 

Do czego przydaje się księga znaku?

Ogólnie nie ma obowiązku aby każdy przedsiębiorca w swojej firmie miał księgę znaku, jednak posiadanie i stosowanie jej ułatwia komunikację oraz współpracę. Ma służyć osobom np. kiedy będą musiały użyć znaku do stworzenia materiałów reklamowych. Wówczas posłuży im jako wzór i podpowie między innymi jaka jest wielkość czy kolorystyka logotypu.

 

księga znaku

Księga znaku pomoże uporządkować istniejącą komunikację na zewnątrz i wewnątrz firmy.

 

Jak wygląda księga znaku?

W wielu przypadkach to bardzo obszerny dokument, który może występować w wersji elektronicznej bądź drukowanej. Używając poprawnie logo firma zyska rozpoznawalność dzięki podkreśleniu stylu, kolorów i form. Jednak aby tak było księga musi zawierać kilka niezbędnych elementów takich jak:

1. Filozofia znaku – geneza powstania logo

To zwyczajny opis z objaśnieniem charakterystyki znaku i jego znaczenia, który ma na celu lepiej zrozumieć zasady stosowania logo. Jeśli rejestrujesz nowy znak w Urzędzie Patentowym to właśnie te informację będą przydatne, podobnie w kwestii praw autorskich.

2. Podstawowa wersja znaku

Ten dział jest najważniejszym i centralnym punktem całej identyfikacji firmy i opisu znaku. Zawiera w zależności od projektu logotyp lub zestawienie sygnetu (element graficzny logo) i nazwy firmy. Tu powinny znaleźć się stosowne objaśnienia, które obrazują jak logo jest ważne wraz z jego przemyślaną i spójną koncepcją. Należy zaprezentować logo w kontrze, czyli na jasnym i ciemnym tle oraz w dwóch odmianach: pionowej i poziomej.

 

księga znaku

Księga znaku wymaga zaprezentowania logo w na jasnym oraz ciemnym tle.

 

3. Alternatywne wersje znaku

Muszą się tu znaleźć wszystkie wersję znaku dopuszczone do użytku, czyli może to być logotyp, sam sygnet i logo z hasłem firmowym. Równie istotne są też ich wersje monochromatyczne, czyli w jednym kolorze spójnym z identyfikacją firmy oraz achromatyczne – w szarościach. Ten dział ma za zadanie ułatwić brandowanie każdego elementu budującego wizerunek marki, bez względu na jego rozmiar i obszar roboczy.

4. Konstrukcja znaku

W tym dziale znajdziemy szczegółowy opis budowy znaku. Wielkości jego poszczególnych elementów i zależności między nimi. Będzie on w każdej księdze inny, gdyż zależy od stopnia skomplikowania konstrukcji logo oraz od potrzeby wyjaśniania całej kompozycji. Ten element księgi podobnie jak filozofia znaku jest bardzo przydatny gdy zgłaszamy logo do Urzędu Patentowego.

5. Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku

Tu określamy przestrzeń wokół logo, która nie może zostać naruszona. Pole ochronne znaku to przestrzeń, na której nie mogą znaleźć się inne obiekty czy teksty. Powierzchnia pola ochronnego zachowuje czytelność logo w każdej sytuacji. Pole podstawowe z kolei określa odległość logo od krawędzi dokumentów i nośników. Czasami oba pola są takie same a to jest zależne od charakterystyki znaku i testów optycznych.

6. Dopuszczalna kolorystyka

Określoną kolorystykę ma bez wyjątku każde logo. Należy pamiętać aby opisać kolory sygnetu, logotypu oraz kolor czcionki w znaku firmowym. Kolorystykę należy określić w przestrzeniach barwnych CMYK i RGB oraz Pantonie i folii ORACAL, a czasami w dodatkowym systemie: RAL.

 

księga znaku

W księdze znaku określamy też dopuszczalną kolorystykę naszych materiałów.

 

7. Typografia znaku

Tutaj prezentowane są wszystkie rodziny i kroje czcionek wykorzystane w logo oraz te, które używane są w materiałach marki do identyfikacji wizualnej. Jest to ważna informacja dla tych osób, które na podstawie logo będą tworzyć kolejne elementy marki.

8. Skalowanie i minimalne rozmiary znaku

W tej części określamy minimalne rozmiary logo, aby mogło zachowywać swoją czytelność. Należy zaprezentować logo dla druku w milimetrach oraz dla monitorów w pikselach.

 

Powinniśmy także określić minimalne wymiary logo – do druku oraz dla monitorów.

 

9. Stosowanie znaku na różnych tłach

W tym dziale należy doprecyzować jak stosować logo w zależności od podłoża, na którym występuje oraz określić kiedy używać znaku w pełnej kolorystyce, a kiedy w wersji monochromatycznej czy achromatycznej, a także kiedy stosować białe pole ochronne. Istotne jest również ustalenie nasycenia koloru oraz zasady stosowanie barwy na zdjęciach.

10. Niedopuszczalne modyfikacje

Ten rozdział to zbiór wszystkich zakazów jak nie należy stosować logo, popartych przykładami. Mogą to być przykłady typu: zmiana kolorów na niedopuszczalne, dodawanie elementów w polu ochronnym lub cieni.

11. Materiały firmowe

W końcowym rozdziale księgi można umieścić opisy materiałów firmowych takich jak: wizytówki, koperty, teczki, foldery, plakaty, ulotki, papier czy inne gadżety firmowe. Tu należy pamiętać głównie o wielkości i rodzajach zastosowanych krojów czcionek.

 

księga znaku

Pod koniec księgi znaków można dokładnie określić jak powinny wyglądać wszystkie materiały firmowe.

 

Potrzebna czy nie?

Jeśli jest kompletna i odpowiednio przygotowana przyniesie liczne korzyści w zarządzaniu marką i jej identyfikacją wizualną. Szczegółowo opracowana księga zapewnia przewagę konkurencyjną, a także wyróżnia w kręgach biznesowych. Dzięki niej masz gwarancję, że projekt będzie poprawnie wykorzystany, dzięki czemu nie będzie błędów typu: logo zastosowane na niepoprawnym kolorze tła.