Smart Creation
Smart Creation
marketing szeptany
04.4.2018

Marketing szeptany – o co tyle hałasu?

I Ty spotykasz się z marketingiem szeptanym na co dzień. Znajomy zachwala nowy sklep internetowy, koleżanka świetne miejsce z burgerami, a stojąc w kolejce po bułki słyszysz, że te na dole, na prawo są zdecydowanie najlepsze. Brzmi znajomo, prawda? Te przykłady to oczywiście łagodne, i raczej niezamierzone, odmiany marketingu szeptanego, ale coraz częściej możesz spotkać się z działaniami jak najbardziej celowymi i zlecanymi przez konkretne firmy. Również w sieci.

 

Po co i gdzie “szeptać”?

Głównym celem jest oczywiście zareklamowanie marki i jej towarów – ale w naturalny i wiarygodny sposób. Najlepiej tak, by odbiorca nie zorientował się, że coś jest mu w ogóle reklamowane. Nie powinieneś też zapominać, że komentarze i wzmianki o Twojej firmie służą do stopniowego budowania jej pozytywnego wizerunku. Miejsca, gdzie marketing szeptany sprawdza się szczególnie dobrze to te, gdzie komunikacja jest jak najbardziej swobodna – czyli fora, blogi, a także media społecznościowe.

 

marketing szeptany

Od marketingu szeptanego nie sposób uciec.

 

Zalety marketingu szeptanego

Opinie innych osób często są dla konsumentów bardziej wiarygodne niż sama reklama. Klienci zdają sobie sprawę, że w przekazach marketingowych podkreśla się przede wszystkim zalety towarów, a ich wady często są pomijane. Jednocześnie wierzą, że jeśli ktoś wypróbował produkt lub usługę to zdołał wyrobić sobie wartościową opinię na dany temat. Stąd bierze się m.in. popularność serwisów takich jak Znany Lekarz – dla pacjentów najbardziej przydatne są opinie osób, które już odwiedziły konkretnych specjalistów oraz to jakie oceny im wystawiły.

 

marketing szeptany

Klienci bardziej ufają opinii innych osób, niż reklamie. Właśnie dlatego marketing szeptany działa!

 

Kolejnym dużym plusem jest bezpośrednie docieranie do osób stricte zainteresowanych Twoimi usługami i produktami. Możesz też lepiej poznać klientów, ich potrzeby oraz dowiedzieć się czego konkretnie oczekują od poszukiwanych towarów. Kiedy już uda się wpleść do dyskusji temat Twojej firmy możesz łatwo zbadać jakie opinie krążą o niej w sieci – które elementy są doceniane przez Twoich klientów, a które wymagają poprawy. To świetny sposób na monitoring marki i reagowanie w czasie rzeczywistym na ewentualne negatywne poglądy.

 

Kto powinien zajmować się marketingiem szeptanym?

Ktoś kto umie prowadzić komunikację w sposób naturalny i nieinwazyjny. Najbardziej wiarygodna będzie osoba, która jest już obecna na danych forach internetowych i grupach online od pewnego czasu. Lepsze wrażenie będzie sprawiać komentowanie istniejących już wątków, niż zakładanie nowych.

 

marketing szeptany

Osoba zajmująca się marketingiem szeptanym powinna być naturalna i nienachalna w swojej komunikacji.

 

Czego unikać?

Nachalności i sztuczności. Internauci często postrzegają fora, blogi czy tematyczne grupy na Facebooku jako miejsca wolne od reklamy i zwracają się do nich, aby poznać merytoryczne i prawdziwe opinie innych użytkowników. Dlatego bezpośrednia i inwazyjna reklama marki i jej produktów w takiej przestrzeni jest o wiele bardziej widoczna i rażąca. Nieudolnie prowadzony marketing szeptany może wyrządzić więcej szkody niż pożytku i w efekcie zniechęcić odbiorców do Twojej firmy. A to przecież ostatnia rzecz jakiej byś chciał.