Smart Creation
Smart Creation
pozycjonowanie strony
26.9.2018

Od czego zacząć pozycjonowanie strony internetowej?

“Kosmetyczka Kraków” – 7 630 000 wyników. “Internetowa księgarnia” – 28 000 000 wyników. “Projektowanie stron internetowych” – 55 000 000 wyników. Wpisanie właściwie każdej frazy kluczowej w wyszukiwarkę Google będzie wiązać się z milionami znalezionych rezultatów. Jednak oczywiście wiemy, że internauci zwykle klikają jedynie w pierwsze kilka z nich – jak więc przebić się na początek listy i sprawić, że znajdą oni właśnie naszą firmę? No cóż, musimy zadbać o jak najlepsze pozycjonowanie strony internetowej. Od jakich elementów należy zacząć?

 

Unikalne treści

Dobry i autorski content nie tylko zachęca internautów do odwiedzenia naszej strony internetowej, ale jest także doceniany przez roboty Google. Wyszukiwarka ta wspiera oryginalne treści, z kolei jeśli wykryje duplikaty (czy to między zakładkami naszej strony, czy między nią a innym portalem) wpłynie to negatywnie na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Dlatego zadbajmy o nasze autorskie treści i pamiętajmy, iż mają one stanowić realną wartość dla użytkowników strony. Dokładnie opiszmy nasze usługi i/lub produkty i rozważmy także prowadzenie firmowego bloga, który jest doskonałym miejscem do dzielenia się z odbiorcami ekspercką wiedzą oraz stanowi dobry sposób na zachęcenie internautów do odwiedzin portalu, dzięki wykorzystaniu konkretnych słów kluczowych.

 

Słowa kluczowe

Właśnie  – słowa kluczowe – kolejny istotny punkt podczas pozycjonowania strony. Frazami kluczowymi nazywamy hasła, jakie internauci wpisują do wyszukiwarki podczas poszukiwania konkretnych usług, miejsc czy produktów. Niestety nie możemy się łudzić, że sama dobra treść zachęci użytkowników do odwiedzin naszego portalu, dlatego musimy zadbać, aby tworzony content zawierał również poszukiwane przez internautów frazy kluczowe – oczywiście dotyczące naszej branży i działalności.

Jak znaleźć odpowiednie hasła, które powinniśmy umieszczać w naszych tekstach? Z pomocą przyjdzie wiele internetowych narzędzi, a wśród najbardziej znanych możemy wyróżnić m.in:

Frazy kluczowe są ważne, jednak nie przesadzajmy z ich ilością – powinny zajmować nie więcej niż 5% całego tekstu. Pamiętajmy też, aby nie duplikować słów kluczowych na naszych podstronach! Każda zakładka powinna mieć własną konkretną frazę, w przeciwnym razie będziemy konkurować o miejsce w wynikach wyszukiwania z samymi sobą.

 

Metadane

Tzw. metadane to pierwsze informacje, dotyczące naszej strony internetowej na jakie natykają się internauci w wynikach wyszukiwania. Nierzadko to właśnie te kilkadziesiąt słów decyduje o tym, czy zdecydują się kliknąć w link, czy może wybiorą ofertę konkurencji. Choćby z tego powodu warto zadbać o ich precyzyjne wypełnienie. Z jakich elementów składają się metadane?

  • Tytuł (ang. title) powinien mieć około 65-70 znaków i jasno określać, co znajdziemy na danej stronie. Title będzie widoczny dla użytkowników w wynikach wyszukiwania, ale także w nazwie karty w przeglądarce oraz jeśli osoba zdecyduje się dodać daną podstronę do swoich zakładek.
  • Opis (ang. description) powinien wynosić maksymalnie 160 znaków i również stanowić krótkie podsumowanie zawartości podstrony.

 

pozycjonowanie strony

Słowo kluczowe powinno pojawiać się w tytule, opisie, a także adresie URL danej strony. Jak można zauważyć, w tym wypadku, jest to hasło „pozycjonowanie strony”.

 

Pamiętajmy, że metadane będą widoczne nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także podczas udostępniania danej podstrony, np. w mediach społecznościowych. Z kolei użytkownicy częściej będą klikać w nasz link, jeśli dodamy do niego tytuł i opis, które jasno zapowiadają, jakiej treści mogą się spodziewać.

Elementem przyczyniającym się do pozycjonowania strony są również nagłówki, dlatego zadbajmy o ich odpowiednie sformatowanie, a dłuższe teksty dzielmy znacznikami H1, H2, H3 itd. Nagłówki sprawią także, iż dana treść będzie przejrzysta i czytelna dla jej odbiorców – chyba każdy woli zapoznać się jasno podzielonym tekstem, w którym wyróżnione są najważniejsze informacje, a nie z pojedynczym i męczącym ciągiem znaków.

 

Zdjęcia

Wszelkie zdjęcia i grafiki, jakie zamieszczamy na naszym portalu, również mogą wspomagać pozycjonowanie strony internetowej, ponieważ są one odczytywane przez roboty wyszukiwarki. Dlatego też zadbajmy o odpowiednie uzupełnianie nazw plików graficznych oraz ich alternatywnych opisów, tzw. altów – tam również powinny znajdować się wybrane słowa kluczowe.

  1. Nazwy. W przypadku plików graficznych wystrzegajmy się generowania automatycznych nazw, a także używania polskich i/lub specjalnych znaków. Przyjazna dla robotów Google nazwa zawiera słowo kluczowe, a każdy wyraz powinien być oddzielony „-„, nie „_”. Przykładowo, zamiast nazwy 5345_35nh328803m_a09.jpg, znacznie lepiej użyć jest choćby reklama-na-facebooku.jpg.
  2. Alty. Alternatywne opisy wykorzystywane są głównie podczas oczekiwania na załadowanie strony, a także przez programy dla osób niewidzących. Użyjmy ich, by zwięźle opisać, co dzieje się na danym zdjęciu lub jakich informacji dotyczy przedstawiony wykres itp.

 

pozycjonowanie strony

Najlepiej, by waga pojedynczej grafiki mieściła się w 200KB.

 

Zadbajmy także o odpowiedni rozmiar naszych grafik – oczywiście chcemy, by były one w wysokiej rozdzielczości, jednak zbyt duże pliki znacznie obniżą szybkość ładowania strony, co na pewno nie pomoże w pozycjonowaniu strony. Idźmy więc na kompromis i skompresujmy nasze zdjęcia, używając choćby takich narzędzi jak TinyJPG czy Optimizilla.

 

Pozycjonowanie strony internetowej to oczywiście złożony i długotrwały proces, jednak kilka pierwszych kroków, jakie przedstawiliśmy powyżej warto wykonać samodzielnie. Już one mogą znacznie pomóc naszej witrynie i przesunąć ją w górę rezultatów.