Smart Creation
Smart Creation
popularność mediów społecznościowych
16.1.2019

Popularność mediów społecznościowych a behawioryzm

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego social media są tak uzależniające? Powszechna dostępność, duża różnorodność – zapewnie dla każdego użytkownika powody są indywidualne, jednak bez wątpienia część z nich ma podłoże w naszej psychice.

Niedawno natknęliśmy się na jeden z wykładów TED, który zainspirował nas do spojrzenia na media społecznościowe z nieco innej perspektywy.

 

How to motivate yourself to change your behavior | Tali Sharot | TEDxCambridge

Jak zmotywować się do zmiany swojego zachowania | Tali Sharot | TEDxCambridge

 

Tak, wiemy, tytuł wystąpienia wydaje się nie mieć żadnego związku z social media. 😉 Jednak podczas oglądania nie mogliśmy pozbyć się natrętnej myśli, która mówiła nam, że informacje przedstawione w tym wykładzie mogą być także wykorzystane do wytłumaczenia nieprzerwanej popularności mediów społecznościowych.

Jeśli zdecydujecie się na obejrzenie filmiku (lub dalsze czytanie tego tekstu 😉 ), to dowiecie się, że prelegentka Tali Sharot wyróżnia trzy zasady, które napędzają ludzki umysł i zachowanie.

  1. Bodźce społeczne (ang. social incentives)
  2. Natychmiastowa nagroda (ang. immediate rewards)
  3. Monitoring postępów (ang. progress monitoring)

Mogą one wpływać nie tylko na zmianę ludzkiego zachowania, ale także na umocnienie obowiązujących już wzorców (w tym przypadku – popularności mediów społecznościowych). Przyjrzyjmy się im po kolei.

 

Bodźce społeczne

Podkreślanie tego, co robi większość społeczeństwa stanowi doskonałą zachętę do naśladowania dla innych osób. Jeśli więc słyszymy, że konto na Facebooku ma już kilkanaście milionów Polaków lub, że kolejny z naszych znajomych dołączył do Instagrama, nie chcemy czuć się gorsi i bardzo często idziemy w ich ślady. Po pierwsze – chcemy robić to samo i nie odstawać od ogółu społeczeństwa, a po drugie – chcemy być w danej rzeczy lepsi niż większość ludzi.

 

sukces mediów społecznościowych

Ludzie są społecznymi istotami i najczęściej decydują się na podążanie za tłumem.

 

Natychmiastowa nagroda

Lajki, serduszka, komentarze, udostępnienia, wzrost liczby fanów czy followersów – to tylko niektóre z natychmiastowych form gratyfikacji, jakie oferują nam media społecznościowe. I rzeczywiście – są one natychmiastowe, bo na reakcje pod postem w social media czekamy średnio od kilku sekund do kilkunastu minut. Korzystanie z social media zaczyna być więc kojarzone z „nagrodami” i pozytywnymi doświadczeniami, co z kolei prowadzi do tego, iż ich użytkowanie powoli staje się nawykiem.

Warto także podkreślić fakt, że ludzie znacznie bardziej wolą otrzymywać natychmiastowe nagrody, a nie te odłożone w czasie. Przykładowo – jeśli umieścimy na naszych profilach informację o tym, że dostaliśmy wymarzoną pracę najpewniej w ciągu krótkiego czasu otrzymamy mnóstwo gratulacji i komentarzy. Będzie to dla nas znacznie atrakcyjniejsze rozwiązanie, niż gdybyśmy musieli poczekać i indywidualnie poinformować każdego z naszych znajomych o tym fakcie.

 

Monitoring postępów

Również śledzenie własnych postępów w mediach społecznościowych jest dziecinnie proste. Widzimy jak z dnia na dzień przybywa nam followersów, fanów i znajomych, jak rosną zasięgi naszych postów. Co więcej, możemy także niezwykle łatwo porównać nasze postępy do postępów innych osób, gdyż znaczna część tych informacji jest publiczna. A rosnące liczby jeszcze bardziej zachęcają nas do korzystania z ulubionych platform.