Smart Creation
Smart Creation
pozycjonowanie sklepu
07.11.2018

Pozycjonowanie sklepu internetowego – o czym pamiętać?

Pora nieco rozszerzyć naszą wiedzę dotyczącą SEO! Tym razem przyjrzymy się działaniom, które mogą nam pomóc w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Oczywiście musimy zacząć od optymalizacji podstawowych elementów witryny, takich jak metadane, nagłówki czy nazwy plików graficznych (więcej na ten temat przeczytacie w artykule dotyczącym pozycjonowania strony internetowej). Dzisiaj skupmy się jednak na e-sklepach 😉 

 

Nazwy produktów

Nazwy produktów to jeden z pierwszych elementów z jakimi mają styczność użytkownicy odwiedzający nasz sklep. Powinniśmy więc zadbać o to, by każda nazwa jak najdokładniej określała dany towar i zawierała jego cechy charakterystyczne. Przykładowo – zamiast ogólnikowego stwierdzenia typu Krem do twarzy, o wiele lepiej wybrać np. ECOLAB, Matujący krem do twarzy – dla problematycznej i tłustej skóry, 50 ml. W ten sposób Klient już na wstępie zna markę, zastosowanie, działanie oraz pojemność danego produktu. Nie zapominajmy, że nazwa ta pojawi się również w adresie danej podstrony, jej tytule, nagłówku H1 oraz treści opisu.

 

Opisy produktów

No właśnie – opisy. To w tym miejscu musimy zawrzeć wszystkie niezbędne dla Klienta informacje dotyczące produktu – m.in. materiały z jakich jest wykonany, jego wymiary czy przykładowe zastosowania. Pamiętajmy, że Google docenia oryginalne treści i lepiej je pozycjonuje, dlatego nigdy nie kopiujmy opisów od producenta, lecz twórzmy własne. Powinny mieć one około 150-200 słów długości i zawierać wybrane przez nas frazy kluczowe. Jeżeli jest to możliwe, powinniśmy dopasować styl tekstu do naszych odbiorców – innego języka będziemy używać opisując produkty przeznaczone dla młodzieży, a innego dla osób starszych.

Pamiętajmy o podaniu dokładnych parametrów – nie tylko samego produktu, ale także jego opakowania. Ważne jest to w szczególności w przypadku artykułów o większych gabarytach, np. mebli.

 

pozycjonowanie sklepu

Nie jest zaskoczeniem, że Ikea radzi sobie z tym całkiem dobrze.

 

Estetyka opisu również jest istotna. Widok jednego dużego bloku tekstu raczej nie zachęci odbiorcy do zapoznania się z naszymi treściami. Zadbajmy więc o odpowiednie i czytelne sformatowanie tekstu – zastosujmy nagłówki (które także wpływają na pozycjonowanie sklepu), podzielmy treść na akapity, a najważniejsze fakty podkreślmy kursywą lub pogrubieniem.

 

Mnogość wersji a pozycjonowanie sklepu

Co jednak zrobić jeśli mamy w ofercie dużo takich samych produktów, które różnią się jedynie wymiarami lub kolorami? Przede wszystkim nie powinniśmy powielać ich opisów między sobą! Jeśli ta sama treść wystąpi na kilkunastu podstronach, będzie skutkować to pojawieniem się wewnętrznych duplikacji, co oczywiście wpłynie negatywnie na pozycjonowanie sklepu. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc zaprezentowanie różnych wersji produktu na tej samej podstronie, np. jak robi to Zalando.

 

pozycjonowanie sklepu

Zalando od razu prezentuje dostępne kolory i rozmiary produktów.

 

Braki produktów

Sytuacja, w której w naszym asortymencie brakuje jakiegoś produktu jest częsta – czasami jest to chwilowy niedobór spowodowany problemem z dostępnością artykułu na rynku, ale zdarza się, że jesteśmy całkowicie zmuszeni wycofać dany towar z naszej oferty. Co wtedy zrobić? Jeżeli podstrona z danym produktem wypracowała sobie dobrą pozycję warto to wykorzystać, np. poprzez poinformowanie o niedostępności danego towaru, ale zaproponowanie jego substytutu lub innych produktów od tego samego producenta. Dobrym pomysłem jest także umieszczenie formularza kontaktowego na danej podstronie – Klient zostawi nam swój e-mail, a my będziemy mogli przypomnieć mu o dokończeniu zakupów w momencie gdy produkt, którym jest zainteresowany wróci do oferty.

 

pozycjonowanie sklepu

Dajmy Klientom możliwość dokończenia zakupów, nawet w późniejszym terminie.

 

Opinie Klientów

Opinie i recenzje produktów, jakie umieszczane są w sklepie internetowym mają dwa ważne zadania. Po pierwsze – pozwalają nam na poznanie zdania użytkowników na temat danego artykułu i dają możliwość wprowadzenia odpowiednich modyfikacji. Co jednak ważniejsze, informacje od osób, które zdążyły już przetestować dany artykuł są niezwykle przydatne dla przyszłych Klientów. W ten sposób osoby, które zamierzają dokonać zakupu dowiedzą się np., że dany model obuwia ma zaniżoną rozmiarówkę, że odcień fotela w rzeczywistości jest nieco ciemniejszy niż na zdjęciu, a także że farba przeznaczona do salonu świetnie sprawdza się rówinież w kuchni. Jak widać, komentarze Klientów pozwalają na lepsze dobranie danego produktu i zmniejszenie odsetka zwrotów, reklamacji czy wymian.

 

Linkowanie

Im więcej linkujemy do danej podstrony, tym silniejsza się staje. Dlatego też warto zadbać o linkowanie wewnętrzne pomiędzy produktami (np. poprzez boxy Polecamy również…, Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili również… itp.), a także wykorzystać do tego celu wpisy na firmowym blogu. Artykuły to świetny sposób na stworzenie przydatnego dla Klientów contentu, zaprezentowanie poszczególnych produktów, na których wypromowaniu nam zależy oraz na poprawę pozycjonowania sklepu. Pamiętajmy także, żeby dzielić się naszym contentem w innych miejscach, np. mediach społeczneściowych firmy.

 

pozycjonowanie sklepu

Decathlon wykorzystuje swoje wpisy by poinformować użytkowników o sportowych nowościach oraz zaprezentować powiązane z daną dyscypliną produkty. 

 

Jak widać, na pozycjonowanie sklepu internetowego ma wpływ wiele elementów, a jeśli zadbamy o ich prawidłowe uzupełnienie, szanse na dobry rezultat naszej witryny w wynikach wyszukiwania znacznie wzrosną.