Smart Creation
Smart Creation
rebranding marki
08.8.2018

Rebranding marki – kiedy i dlaczego warto go zrobić?

Rebranding marki wielu przedsiębiorcom nadal kojarzy się jedynie z odświeżeniem logo. Tymczasem działanie to kryje w sobie znacznie więcej – jest procesem zmiany nie tylko identyfikacji wizualnej, ale również wszystkich pozostałych elementów, które kreują naszą firmę.

 

Jeżeli ograniczymy nasz rebranding jedynie do liftingu logo, to na tym elemencie zatrzyma się cała transformacja – zmieni się ono na wizytówkach, stronie internetowej, stopkach mailowych, ulotkach, ale dalej będzie to jedynie modyfikacja logo. Z kolei prawdziwy rebranding to metamorfoza tożsamości firmy, jej produktów i usług, a także podejścia do pracowników i Klientów.

 

rebranding marki

 

Kiedy warto zdecydować się na rebranding marki?

Najprościej mówiąc – kiedy nie idzie nam zbyt dobrze. Spadek sprzedaży czy utrata Klientów to sytuacje, które są w stanie doprowadzić do poważnego kryzysu w każdej firmie. Jednak możemy je przekształcić także na naszą korzyść. Rebranding pozwala na ponowne przedstawienie Klientom firmy, zaciekawienie ich zaktualizowaną ofertą, dopasowanie swojego przekazu do pożądanej grupy odbiorców oraz oczywiście wprowadzenie wewnętrznych zmian. Nie zapominajmy – nie chodzi jedynie o wizerunek marki, a o całe jej funkcjonowanie.

 

rebranding marki

 

Rebranding powinny rozważyć także firmy, które mają za sobą długi staż – zmieniamy się nie tylko my, ale także nasi Klienci, konkurencja oraz specyfika rynku. Bardzo prawdopodobne jest więc, że założenia z jakimi rozpoczęliśmy nasz biznes straciły nieco na znaczeniu i aktualności. 

 

rebranding marki

 

Im bardziej nasza firma się rozrasta, tym trudniej kontrolować wszystkie decyzje, zmiany oraz ich spójność. Po pewnym czasie może się okazać, że nasza marka nie jest już tak harmonijna, jak zakładaliśmy. W takim przypadku rebranding może być także dobrym sposobem na uporządkowanie działań i wizerunku przedsiębiorstwa.

 

rebranding marki

 

Dobrze przeprowadzony proces rebrandingu marki powinien skutkować tym, że odbiorcy nie będą pamiętać stanu “przed”. Poniższe przykłady pokazują kompletne rebrandingi, których świadkami byliśmy w ostatnich kilkunastu latach.

  • Sieć komórkowa IDEA zmieniła się w ORANGE
  • Polska sieć Paliwowa CPN zmieniła się w ORLEN
  • Sieć komórkowa ERA zmieniła się w T-MOBILE
  • Serwis z ogłoszeniami TABLICA zmienił się na OLX
  • Sieć paliw STATOIL zmieniła się w CIRCLE K

 

rebranding marki

 

Jak sami widzicie, samo pojęcie rebrandingu jest bardzo szerokie. Jedno jest jednak pewne – nie da się przeprowadzić tak rozległych zmian bez odpowiedniego planu, przygotowania i wiedzy. Nie należy się jednak zniechęcać skalą trudności – w końcu odpowiednio zaplanowany rebranding marki zapewni nam wymierne korzyści.