Smart Creation
Smart Creation
ux
02.1.2019

UX a sklep internetowy

Koszyk umieszczony w dziwnym miejscu, nieczytelne filtrowanie produktów, brak możliwości dokonania zakupów bez rejestracji… Brzmi znajomo, prawda? Niestety chyba każdy internauta trafił kiedyś do sklepu internetowego, który nie był stworzony w przyjazny i przejrzysty sposób. Tu do akcji wkracza właśnie UX czyli projektowanie stron zorientowane na doświadczenie użytkownika.

 

UX czyli co?

User experience to nic innego jak wszystkie wrażenia użytkownika, jakich doznaje on podczas korzystania z danego sklepu, strony, aplikacji czy innego interaktywnego produktu. Składają się na nie nie tylko doznania wizualne, na które wpływa design sklepu, ale przede wszystkim ogólny poziom użyteczności, instynktowności i atrakcyjności witryny. Warto przypomnieć, że sklep internetowy, który został zaprojektowany w intuicyjny i przyjazny sposób będzie zachęcający nie tylko dla odwiedzających go Klientów, ale także wyszukiwarek internetowych. Zobaczmy więc na jakie elementy UX należy koniecznie zwrócić uwagę.

 

Płynność poruszania się

Odpowiednio zaprojektowany sklep internetowy będzie intuicyjny w obsłudze, nawet – a może przede wszystkim – dla użytkowników, którzy odwiedzają go po raz pierwszy. Co to oznacza? Że powinni oni instynktownie wykonywać kolejne działania, takie jak przeglądanie menu, oglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka, dokonywanie płatności itd. Im krótsza będzie ścieżka zakupowa klienta, tym lepiej dla wszystkich zainteresowanych. Dla klienta – ponieważ zakupy dokonywane są szybko i sprawnie, a dla nas – ponieważ zadowolony konsument najprawdopodobniej ponownie odwiedzi nasz sklep.

 

Ułatwienia

Klienci dążą do szybkiej finalizacji zakupów, a naszym zadaniem jest jak największe ułatwienie tego procesu, dlatego też warto wprowadzić wszelkie usprawnienia, które pomogą oszczędzić czas użytkowników i skrócić ścieżkę zakupową. Będą to m.in. takie elementy jak:

  • możliwość dokonywania zakupów bez rejestracji w sklepie,
  • autouzupełnianie danych,
  • walidacja w czasie rzeczywistym (użytkownik od razu zostanie poinformowany, jeśli pole w formularzu jest nieprawidłowo wypełnione),
  • szybki podgląd i edycja koszyka.

 

Wyszukiwanie i filtrowanie

Warto zadbać o pomocne elementy, takie jak przejrzysta i pomocna wyszukiwarka, która już podczas wpisywania produktów pokazuje klientom proponowane artykuły.

 

ux

Taką wyszukiwarką dysponuje m.in. Rossmann, który od razu proponuje użytkownikom różne rodzaje szukanego produktu.

 

Z kolei filtrowanie powinno uwzględniać różnorodne cechy produktów, dzięki którym artykuły będą mogły wyszukać zarówno osoby świadome swoich potrzeb, jak i te, które znają jedynie ogólny zarys poszukiwanych towarów.

 

ux

W Zalando produkty mogą znaleźć Klienci poszukujący nawet bardzo konkretnych modeli.

 

Przyciski CTA

“Kup teraz”, “Do koszyka”, “Zobacz więcej” to hasła, które nie bez powodu można spotkać w każdym popularnym sklepie online – są one doskonałymi przykładami przycisków CTA, które zachęcają Klientów do podjęcia konkretnych działań. Buttony CTA mogą stanowić nieocenioną pomoc, jednak warto pamiętać o ich prawidłowym stosowaniu. Jakie elementy są kluczowe?

  • Widoczność. Przycisk CTA oczywiście powinien odpowiednio się wyróżniać – tak, by użytkownik od razu był świadomy jego położenia. Nietrudno zgadnąć więc, że bardzo popularne są buttony w wyrazistych kolorach, takich jak czerwień, pomarańcz czy róż oraz posiadające napisy w kontrastującej barwie.
  • Umiejscowienie. Miejsce, w którym zostanie umieszczony button powinno być dopasowane do jego treści, np. przycisk „Dodaj do koszyka” powinien znajdować się tuż obok danego produktu, a „Wyszukaj” tuż obok paska wyszukiwarki.
  • Jasny komunikat. Hasła umieszczane na przyciskach CTA powinny być jak najkrótsze i jasno przekazywać użytkownikowi co stanie się po ich kliknięciu, np. „Zobacz koszyk” jasno daje do zrozumienia, iż Klient zostanie przeniesiony do swojego koszyka i będzie mógł podejrzeć wybrane przez siebie produkty.

 

ux

CTA „Kup teraz” powinien być umieszczony w widocznym miejscu i jasno wyróżniać się na stronie.

 

Czy to działa?

Zmiany zmianami, ale warto dowiedzieć się czy modyfikacje w duchu UX rzeczywiście przynoszą wymierne skutki. W tym zadaniu pomóc mogą różnorodne wskaźniki, wśród których wyróżnia się m.in. takie elementy jak:

  • Czas spędzany na stronie przez użytkowników.
  • Współczynnik odrzuceń czyli liczba osób, które wyszły z naszej witryny bez wykonania żadnego działania.
  • Konwersje czyli liczba osób, które wykonały pożądaną przez nas akcję, np. dokonanie zakupów, zapisanie się do mailingu.

 

Oczywiście należy pamiętać, iż UX to nie jednorazowe działanie, lecz żmudny proces. Cały czas poznajemy nowe fakty na temat naszych Klientów i ich zwyczajów zakupowych, co pozwala nam nieprzerwanie ulepszać witryny i poprawiać ich funkcjonalność.