Smart Creation
14.8.2020

UX i jego wpływ na ranking Google

Wyszukiwarka Google znana jest z nieustannego rozwoju i wprowadzania do swojego algorytmu nowych rozwiązań, które przyczyniają się do jeszcze lepszego dopasowywania wyników wyszukiwania do preferencji internautów. Firma niedawno zapowiedziała kolejną aktualizację, która zostanie wprowadzona w życie już w 2021 roku – tym razem chodzi o czynnik rankingowy o nazwie Google Page Experience, który będzie skupiał się na doświadczeniach użytkowników.

Co to jest User Experience?

Zacznijmy od samych podstaw i dowiedzmy się, co dokładnie kryje się pod nazwą User Experience. UX to popularny zwrot, który obejmuje ogólne wrażenia jakie posiada użytkownik podczas korzystania z danej witryny internetowej. Głównym celem oczywiście jest zaprojektowanie strony, która jest nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale przede wszystkim przejrzysta, funkcjonalna, wygodna oraz prosta w obsłudze.

 

 

Jakie czynniki będą oceniane po wprowadzeniu Google Page Experience?

Google posiada rozbudowaną listę czynników, które mają pozytywny lub negatywny wpływ na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych. W maju tego roku firma przedstawiła dodatkowe kryteria, które będą brane pod uwagę podczas tego procesu. Aktualizacja Google Page Experience obejmuje kilka kluczowych sygnałów dotyczących jakości stron. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

  • Podstawowe wskaźniki internetowe

Google doradza zadbanie o trzy kluczowe kwestie, które mają wpływ na wygodę użytkowników – są to szybkość wczytywania się strony, interaktywność witryny, a także jej wizualna stabilność.

  1. Largest Contentful Paint (LCP) – największy element strony powinien ładować się w ciągu pierwszych 2,5 sekund,
  2. First Input Delay (FID) – czas pomiędzy działaniem podjętym przez użytkownika a reakcją strony powinien być mniejszy niż 100 milisekund,
  3. Cumulative Layout Shift (CLS) – przesunięcie układu strony powinno mieścić się poniżej 0,1.
  • Dostosowanie witryny pod kątem urządzeń mobilnych

Jak pokazują statystyki, coraz więcej użytkowników korzysta z internetu za pomocą różnorodnych urządzeń przenośnych, m.in. smartfonów i tabletów. Dlatego też tak istotne jest to, aby strony i sklepy internetowe były dostosowane zarówno do wymagań użytkowników komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Poziom optymalizacji mobilnej każdej witryny można sprawdzić m.in. na stronie Google – https://search.google.com/test/mobile-friendly.

 

 

  • Bezpieczne przeglądanie

Bezpieczeństwo użytkowników to podstawa. Z tego właśnie powodu Google będzie pozycjonować lepiej witryny, na których nie znajdują się szkodliwe lub wprowadzające w błąd treści oraz strony, które nie padły ofiarą ataków hakerskich. Pełna lista problemów dotyczących bezpieczeństwa dostępna jest tutaj – https://support.google.com/webmasters/answer/9044101.

  • HTTPS 

Google wspiera również strony internetowe, które posiadają aktywne certyfikaty SSL i zapewniają użytkownikom bezpieczeństwo podczas ich przeglądania. Adresy takich witryn rozpoczynają się od https:// i są oznaczone symbolem kłódki.

  • Brak uciążliwych reklam pełnoekranowych

Według Google, na jakość strony wpływa również jej przejrzystość i bezproblemowy dostęp do wszystkich treści. Wyszukiwarka zamierza walczyć z irytującymi pop-upami i reklamami pełnoekranowymi, które zasłaniają lub utrudniają dostęp do contentu na stronie. Przykłady reklam jakich należy unikać można znaleźć choćby na stronie Google – https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html.

Dlaczego warto skupić się na UX strony?

Jako, że Google poinformowało nas o tych zmianach z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, każda firma jest w stanie przygotować się wcześniej i odpowiednio dostosować swoje witryny internetowe. Dlaczego jest to kluczowa kwestia? Ponieważ strony i sklepy, które kierują się wskazówkami przygotowanymi przez Google będą pozycjonowane wyżej wśród wyników wyszukiwania, co wpłynie na zwiększoną widoczność tych witryn oraz więcej wejść na stronę.

 

 

Zapoznanie się z listą sygnałów dotyczących jakości strony to oczywiście jedynie początek. To jak wypada nasza witryna internetowa możemy sprawdzić choćby w Google Search Console – informacje te będą znajdować się w zakładce Ulepszenia, pod hasłem Podstawowe wskaźniki internetowe. Możemy przyjrzeć się stanowi poszczególnych wskaźników oraz dowiedzieć się, które wymagają jeszcze pracy. Optymalizację konkretnych elementów naszej witryny warto jednak powierzyć specjalistom, którzy znają się na projektowaniu stron i sklepów internetowych w zgodzie z UX.

Z kolei wszystkie witryny online, które nie dopasują się do nowych wytycznych Google będą miały zdecydowany problem z zajęciem wysokiego miejsca na liście wyników wyszukiwania. A jak wiemy, serwisy, które znajdują się na dalszych pozycjach są rzadziej odwiedzane przez internautów, co prowadzi do zmniejszonego ruchu na stronie oraz mniejszej ilości nowych klientów. Co ważne, Google zaznaczył również, iż planuje wprowadzanie regularnych aktualizacji dotyczących przedstawionych wyżej sygnałów jakości strony. Widać więc, iż w przyszłości elementy te mogą zyskać na jeszcze większym znaczeniu.