Wzrost rynku e-commerce w Polsce i na świecie

Jednym z najlepiej rozwijających się dziś biznesów jest rynek e-commerce. Branża ta obejmuje praktycznie wszystkie dziedziny ludzkiego życia. Ma zatem ogromny wpływ na funkcjonowanie jednostek, jak i ogółu. Świadomość tego faktu i zasad, którymi rządzi się rynek e-commerce, oznacza większe korzyści finansowe i jednocześnie rozwój własnego biznesu.

Czym więc jest rynek e-commerce?

Nikogo nie powinno dziwić stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach Internet ma ogromny wpływ na ludzkie życie i jest narzędziem o ogromnym potencjale. Wykorzystanie możliwości, jakie z sobą niesie stwarza szansę na rozwój indywidualnych firm, jak i dużych przedsiębiorstw. W jaki sposób? Dzieje się to za sprawą… kilku kliknięć!

Bowiem e-commerce, czyli handel elektroniczny, polega na sprzedawaniu i kupowaniu towarów oraz usług przez Internet. Transakcje realizowane są dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym i telekomunikacyjnym – klienci mają możliwość zakupu wybranego przedmiotu za pomocą komputerów czy smartfonów. W ten sposób tworzy się wirtualny rynek, który stwarza nieograniczone możliwości zarówno dla sprzedających, jak i kupujących. Dzieje się tak głównie dlatego, że sieć ma dużo większy zasięg niż rynek lokalny – osoba prowadząca działalność może dzięki Internetowi wystawić produkty dla konsumentów bez ograniczania swojej oferty, a kupujący ma dostęp do nieskończonej liczby towarów czy usług obecnych na tym e-rynku.

Dynamiczny rozrost rynku e-commerce

Jeszcze kilkanaście lat temu handel przez Internet był czymś mało realnym oraz zupełnie obcym dla konsumentów. W miarę zwiększenia popularności sieci globalnej zmieniło się również jej postrzeganie – zaufanie konsumentów do kupowania towarów i usług online znacząco wzrosło. Podobnie stało się z przedsiębiorcami, którzy postanowili spróbować działalności w Internecie. Z tego względu obecnie w sieci działa mnóstwo różnych platform aukcyjnych czy też sklepów internetowych, które oferują swoje przedmioty oraz usługi.

Handel w znaczącym stopniu przeniósł się do sieci, a to głównie za sprawą korzyści płynących dla użytkowników z tego sposobu sprzedaży i kupna. Internet jest świetnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, ponieważ pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji. Dzięki powszechnemu dostępowi do sieci mogą oni dotrzeć do potencjalnych klientów w kraju, jak i za granicą. Również narzędzia analityczne pozwalają im na pozyskanie danych o klientach, które mogą posłużyć im w planowaniu i osiąganiu określonych celów biznesowych oraz zwiększaniu korzyści finansowych. Sprzedawanie przez Internet to ukłon w stronę klienta, który ma nieograniczone możliwości weryfikacji ofert oraz porównywania towaru czy też długi czas na zastanowienie się, gdyż sklep online działa przez całą dobę, dlatego może zrobić zakupy dogodnie i według swoich upodobań. Sprzedaż bezpośrednia oznacza szybkie skalowanie, które przebiega przy niskich kosztach. Wszystko to sprawia, że e-biznes rozwija się prężnie i przyciąga do działalności online coraz więcej przedsiębiorców.

Zainteresowanie zakupami online wśród konsumentów

Internet w sposób znaczący wpłynął na sferę handlu. Widać to w statystykach biznesowych, ale i w nawykach kupujących. Korzystając z telefonu czy laptopa stawiają oni przede wszystkim na wygodę. Proces zakupowy i transakcja muszą zatem przebiegać sprawnie,  szybko i bez zakłóceń. Konsumenci zamawiający online lubią bezpieczne i błyskawiczne sposoby zapłaty, zatem przelew jest opcją najczęściej preferowaną. Coraz większą popularnością cieszy się metoda BNPL (Buy Now Pay Later), polegająca na płatności odroczonej, dostępna obecnie jedynie na rynku e-commerce. Jej atrakcyjność wynika z tego, że w sklepie stacjonarnym trzeba posiadać gotówkę, a w sieci istnieje możliwość późniejszej zapłaty, co dla wielu osób jest ogromnym udogodnieniem. Komfort zapewniany jest również poprzez gwarancję odmiennych form dostawy – internauci mają różne potrzeby i upodobania, stąd jedna forma otrzymania zamówienia (przykładowo przez kuriera) to pewnego rodzaju ograniczenie. Odbiór na poczcie czy bezkontaktowe przejęcie towaru poprzez paczkomat jest popularnym i często obieranym sposobem dostawy. Klienci kierują się przy wyborze również formą zwrotu. Skomplikowane procedury odesłania przedmiotu mogą być dla nich uciążliwe i sprawią, że konsument zrezygnuje w obawie przed ewentualnymi problemami.

Powyższe kwestie można podsumować jednym zdaniem: internetowi konsumenci kupują wygodę. Należy brać to pod uwagę podczas prowadzenia działalności online, gdyż to właśnie komfort kupowania przekłada się na finalną decyzję klienta. Przejrzystość strony, bezpieczne transakcje czy też dogodna forma dostawy to elementy, które bezpośrednio przyciągają konsumenta i sprawiają, że oferta sklepu jest dla niego dużo bardziej atrakcyjna. Łatwo, szybko i wygodnie – tymi trzema słowami można określić dzisiejsze upodobania użytkowników kupujących w sieci. Im szybciej przedsiębiorca wyczuje potrzeby swoich konsumentów, tym większe korzyści osiągnie.

Polska na tle świata

Jednym z bodźców, który miał ogromny wpływ na kształtowanie się i rozwój handlu internetowego w Polsce była pandemia koronawirusa. Ówczesny brak możliwości kupowania w sklepach tradycyjnych sprawił, że polscy internauci dużo chętniej dokonywali transakcji internetowych i wielu z nich na stałe przerzuciło się na zakupy online. Polska była wówczas krajem przodującym w sprzedaży internetowej w całej Europie. Dotyczyło to nie tylko produktów i rzeczy materialnych, ale i szeroko pojętych usług, jak na przykład kursy czy szkolenia. Można powiedzieć, że zarówno polscy konsumenci, jak i przedsiębiorcy otworzyli się wówczas na rynek e-commerce, który od tego momentu zaczął się bardzo dynamicznie rozwijać.

Choć do poziomu światowego biznesu, czyli Chin i USA, jeszcze trochę Polsce brakuje, to jednak jej udział w zyskach z handlu internetowego jest znaczący. Według badań to właśnie Polska jest na prowadzeniu pod względem dynamicznego rozwoju rynku e-commerce. Coraz więcej przedsiębiorstw poza prowadzeniem działalności gospodarczej w sieci decyduje się również na e-eksport, co przynosi im znaczące zyski. Głównym obszarem zbytu towarów i usług są Niemcy (około 80%) oraz Wielka Brytania (40%) i Francja (30%). Polskie firmy coraz odważniej czują się w e-eksporcie i starają się w pełni wykorzystywać potencjał sprzedaży online. Jedną z najnowszych praktyk jest próba stymulowania firm do wdrożenia handlu internetowego jako modelu sprzedaży na rynku krajowym. Może to w dużym stopniu przyspieszyć ekspansję sprzedażową polskich sklepów internetowych i przysporzyć ogromne zyski finansowe.  

Prognozy specjalistów

Rozwój handlu internetowego przekłada się bezpośrednio na postęp gospodarki, której e-biznes jest nieodłączną częścią. Z roku na rok zwiększa się zainteresowanie prowadzeniem własnej działalności w sieci, jak i zakupami online. Duża wygoda, oszczędność czasu, całodobowa dostępność, szeroki wybór, natychmiastowe płatności czy też konkurencyjne ceny towarów i usług to powód, dla którego liczba zarejestrowanych w Polsce sklepów (obecnie już ponad 50 tysięcy) jest tak wielka i stale rośnie.

Statystyki pokazują, że zainteresowanie sprzedażą w sieci wzrasta z dnia na dzień coraz bardziej i tendencja ta będzie szła jedynie wzwyż. Jak podaje raport „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”, autorstwa firmy doradztwa strategicznego Strategy&, do roku 2027 wartość rynku e-commerce będzie o 94 miliardy złotych większa niż obecnie.

Liczba ta prognozuje ogromny rozwój handlu internetowego w Polsce. Wśród głównych czynników wpływających na rynek obecnie i w przeciągu kolejnych pięciu lat wymienia się szybki wzrost inflacji, walkę sklepów internetowych o uwagę klienta, nową technologię oraz nawyki konsumentów. Podwyższona inflacja może stanowić w latach 2022-2023 silny bodziec do rozwoju e-biznesu przez wzgląd na poszukiwanie przez konsumentów okazyjnych rabatów oraz niższych cen. Sklepy internetowe, a zwłaszcza wiodące platformy globalne goszczące się obecnie na rynku polskim, będą z coraz większym rozmachem walczyć o konsumentów – przez ogromne promocje lub też intensywne kampanie marketingowe. Polacy będą zasypywani informacjami reklamowymi, byleby zachęceni kupili oferowane towary czy też usługi. Duże znaczenie będzie mieć również rozwój technologii – wymóg komfortowych zakupów narzucany niejako przez konsumentów przełoży się na poszukiwanie coraz lepszych udogodnień w kwestii użytkowania. Automatyzacja procesów logistycznych, zagęszczenie sieci paczkomatów czy też uproszczenie sposobu zamawiania i dostawy to rozwiązania, których poszukiwać będą przedsiębiorcy w celu ułatwienia zakupów i bezpośredniego pozyskania większej ilości klientów. Do tego wszystkiego dojdą również upodobania i nawyki kupujących – coraz większy udział w ogólnej konsumpcji będzie mieć pokolenie, dla którego używanie Internetu w codziennych sytuacjach jest czymś zupełnie naturalnym, a więc e-transakcje staną się preferowaną formą zakupów.

E-commerce to przyszłość

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój handlu internetowego oraz ogromny wzrost wartości polskiego rynku e-commerce można śmiało stwierdzić, że e-biznes to przyszłość dla gospodarki krajowej oraz przedsiębiorców. Dzięki zakupom w Internecie będą mogli osiągnąć duże korzyści finansowe. Jest to jednak związane również z wyzwaniami, które stoją przed właścicielami internetowych działalności gospodarczych – pojawia się konieczność rozwijania nowych kanałów sprzedażowych oraz potrzeba poprawy kondycji łańcucha dostaw. Kluczem do sukcesu będzie tutaj zrozumienie upodobań i preferencji konsumentów, dostosowanie do nich kanału sprzedażowego oraz świadome zarządzanie ich decyzją. W ten sposób klienci odczują komfort transakcji oraz atrakcyjność oferty, co zwiększy ich zainteresowanie danym sklepem i zachęci do zakupów.