Jak skutecznie dbać o stronę www?

Strona internetowa to niezwykle ważne narzędzie w prowadzeniu e-biznesu. To dzięki niej masz bezpośredni kontakt z klientem i możesz go stale zachęcać do zakupów, dlatego tak ważne jest jej prawidłowe prowadzenie. Utrzymywanie strony wiąże się z obowiązkami. Nie ma znaczenia to, czy posiadamy stronę informacyjną czy też sklep oraz jak bardzo serwis jest rozbudowany – istotne jest to, by w każdym przypadku trzymać się takich samych wytycznych. Nawet jeśli wydaje Ci się, że nie jest to potrzebne, to należy bezwzględnie za nimi podążać. Tylko dzięki nim będziesz w stanie utrzymać serwis w odpowiedniej kondycji i z powodzeniem zwiększać wyniki odwiedzin. Jak więc dbać o stronę, by działała efektywnie i osiągała pełną wydajność?

Bezpieczeństwo to podstawa

Aktualizacje

Pierwszym aspektem, który powinieneś wziąć pod uwagę podczas prowadzenia strony powinno być jej bezpieczeństwo. Serwis może działać perfekcyjnie pod względem wydajności czy posiadać najlepszą szatę graficzną, ale okaże się słaby, jeśli właściciel nie zadba o podstawową kwestię. Konieczne są przede wszystkim regularne aktualizacje. Warto na bieżąco monitorować stan bezpieczeństwa strony, by uniknąć możliwych ataków. Przestarzałe oprogramowanie i nieaktualne wtyczki stwarzają sytuację wręcz idealną dla hakerów. By się przed nimi ustrzec należy wykonywać regularne i natychmiastowe aktualizacje. Usprawniają technicznie stronę i zawierają rozwiązania zabezpieczające system przed ewentualnymi lukami.

Backup

Wskazaną rzeczą jest także odpowiedni backup strony. Kopia zapasowa to gwarancja, że po ewentualnych awariach i problemach utracone dane zostaną przywrócone. Działa to również w przypadku nieumyślnie usuniętych wtyczek, elementów witryny czy motywów. Backup ułatwia przywrócenie witryny do najnowszej potrzebnej wersji, przez co nie musisz się bać o utratę danych.

Certyfikat SSL

Nie zapomnij również o certyfikacie SSL. Umożliwia on ochronę danych osobowych i transakcji. Stanowi świetne wsparcie dla witryn e-commerce, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo zakupom, transakcjom i połączeniom. Jest szczególnie ważne biorąc pod uwagę udostępnianie przez klienta danych osobowych sprzedawcom internetowym.

Wybierz odpowiedni hosting

Istotną kwestią jest także dobrze dobrany hosting. Usługodawca powinien zapewniać możliwie najlepszą ochronę Twojej strony i danych znajdujących się na niej. Dostawca hostingu stara się chronić swoje serwery i eliminować ewentualne zagrożenia. Zawirusowany hosting może nieść za sobą okropne skutki dla wszystkich go współdzielących. Z tego względu operatorzy wykonują regularne skanowanie, by wykryć zagrożenie, a jeśli takowe istnieje, to od razu informują właściciela strony. Warto również pomyśleć o zarejestrowaniu bądź też wykupieniu hostingu na siebie, gdyż w przypadku awarii odzyskanie własnej domeny jest trudne, a cały proces niezwykle męczący.

Różnorodne hasła

Używasz jednego hasła do wszystkich kont dla własnej wygody? Błąd! Jeśli haker przechwyci je na jednej platformie w łatwy sposób dostanie się do pozostałych. Zadbaj o to, by każde konto miało oddzielne i różniące się od siebie hasło. Najlepsze to takie, które jest długie (między 8-20 znaków), a przy tym zawiera cyfry, znaki specjalne oraz małe i duże litery. Istnieją programy, które pomagają generować bezpieczne hasła. Tworzą specjalny ciąg losowych znaków, dzięki czemu hasło jest bardzo silne, dlatego warto z nich skorzystać. Dobrą praktyką jest też regularna zmiana hasła chroniąca przed przechwyceniem. Pamiętaj, by nie zapisywać hasła w przestrzeni publicznej i zawsze się wylogować.

Aspekty omówione poniżej są wspólne dla utrzymywania strony internetowej oraz e-sklepu, jednakże dotyczą w głównej mierze prowadzenia biznesu online. Sprawdź, jak w odpowiedni sposób zarządzać e-sklepem, by zapewnić komfort użytkownikom i zwiększyć wyniki sprzedaży.

Postaw na funkcjonalność

Analiza statystyk gwarancją zysków

Analizowanie statystyk sklepu jest bardzo pożądane. Dzięki temu jesteś świadomy, jakie wyniki osiąga Twój serwis. Mając tę wiedzę możesz je skutecznie poprawiać. Do kontroli statystyk służą narzędzia pomiaru ruchu na stronie sklepu, dzięki którym widzimy, ile osób ją odwiedza i jak długo na niej przebywa. Programy te dają nam też wiedzę o tym, które podstrony i produkty są największym obiektem zainteresowania wśród naszych klientów. Bardzo przydatne w prowadzeniu serwisu są raporty wysyłane przez Google Analytics. Są one tworzone na podstawie danych ze strony i oferują ogląd wszystkich działań. Dzięki temu widać, co konkretnie można poprawić i usprawnić. Google wyręcza właściciela strony w analizie i dostarcza gotowy przegląd statystyk, dlatego warto zapoznać się z tym narzędziem i wykonać zalecenia. Jeśli jeszcze do tej pory nie wdrożyłeś tych rozwiązań, zrób to jak najszybciej – analiza statystyk będzie ogromnym wsparciem dla Twoich działań i nieocenioną pomocą w rozwijaniu e-biznesu.

Optymalizacja

Dobrą funkcjonalność uzyskujemy w dużej mierze poprzez odpowiednią optymalizację sklepu internetowego. Przede wszystkim sprawdź poprawność linków. Klikanie w odnośniki, które przekierowują na nieodpowiednią podstronę bądź też taką, która w ogóle nie istnieje, jest męczące i zniechęca zirytowanego klienta. Adresy URL powinny zostać zoptymalizowane również ze względu na ich pozycjonowanie w Google, gdyż odpowiednio wdrożone będą osiągać wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania, co korzystnie wpłynie na sprzedaż sklepu.

Kolejnym aspektem związanym z optymalizacją jest czas ładowania sklepu. Im dłużej klient musi czekać, aż wybrana podstrona się wyświetli, tym jest bardziej poirytowany. Należy zwrócić uwagę na rozmiar grafik i zmniejszyć je tak, by nie przeciążały strony. Powszechnym błędem jest wrzucanie bardzo ciężkich zdjęć, których przeglądarka nie może udźwignąć. Firmy zajmujące się tworzeniem stron sugerują optymalny rozmiar zdjęcia nadający się do tego, by je tam umieścić. Warto trzymać się ich wskazań, by strona była przyjemna i szybka w obsłudze. Podobnie rzecz ma się w przypadku wtyczek – zbyteczne powinny zostać odinstalowane oraz usunięte. Spowoduje to odciążenie witryny i szybsze ładowanie.

Warto również sprawdzić wersję mobilną Twojego sklepu. Optymalizacja e-biznesu pod tym kątem jest konieczna, gdyż aktualnie duża część odwiedzin pochodzi z smartfonów i tabletów. Strona e-sklepu powinna być więc dostosowana do wersji mobilnej, by użytkownik nie miał problemu z poruszaniem się po niej bez telefonu. Upewnij się, że strona prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych, a każdy link działa jak powinien.

Aktualizacja modułów

Nie zapomnij też o aktualizacji modułów. Mają one bezpośredni wpływ na szybkość i łatwość w obsłudze klienta oraz usprawniają wiele działań. Istnieją przykładowo takie moduły, które pomagają wygenerować kody rabatowe dla stałych klientów lub pośredniczą w płatności online. Wykorzystywanie ich jest bez wątpienia bardzo opłacalne i pozwala zaoszczędzić czas przy zwiększeniu wydajności sklepu.

Wdrażanie nowinek technologicznych

Rynek e-commerce jest bardzo podatny na wszelkie zmiany. Jeśli chcesz, by Twój e-sklep rozwijał się według aktualnych trendów, powinieneś stawiać na stosowanie nowinek technologicznych. Wszelkie nowości przysłużą się do usprawnienia e-sklepu, a do tego utrzymają świeżość i tym samym przyciągną potencjalnych klientów. Nie bój się sięgać po najnowsze dostępne narzędzia, gdyż mogą okazać się dużym wsparciem w zwiększeniu sprzedaży.

Estetyka ma znaczenie

Wysoka jakość zdjęć

Niemniej ważnym aspektem utrzymywania strony jest dbałość o jej estetykę, a więc w głównej mierze o publikowane na niej zdjęcia. Powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” sprawdza się tu w stu procentach. Zadbaj o to, by zamieszczane zdjęcia były w wysokiej jakości, gdyż słabe wizualnie zniechęcą klienta do zakupów i ponownych odwiedzin. Pamiętaj koniecznie o wspomnianej już optymalizacji wagi grafik, by nie przeciążały strony – można je zmniejszyć bez konieczności utraty dobrej jakości. Warto w tej kwestii podążać za sugestiami firmy tworzącej serwisy internetowe, by cieszyć się nieprzeładowaną stroną i ładnymi zdjęciami jednocześnie.

Odpowiednio dobrana treść

Dbałość o prezentację to także prawidłowo napisane treści. Nie kopiuj tekstów pochodzących z innych stron. Jest to po pierwsze zabronione prawnie i traktowane jako plagiat, a po drugie takie treści gorzej pozycjonują w wyszukiwarce. Twórz samodzielne i wartościowe teksty. Uwzględnij w tym również meta tagi, za pomocą których Google bezpośrednio pozyskuje dane w nich zawarte i pozycjonuje niżej lub wyżej, w zależności od ich jakości. Dobre zdjęcia przyciągną uwagę klienta, zaś odpowiednia treść zatrzyma go na stronie.

Przemyślana ścieżka zakupowa

Duże znaczenie ma sposób rozmieszczenia produktów i możliwość ich zakupu. Spójrz na stronę swojego sklepu i spróbuj wczuć się w rolę klienta, który zetknął się z nią po raz pierwszy. Czy struktura kategorii jest logiczna? Czy masz łatwość w wyborze produktu, który Cię interesuje? Czy strona nie jest nazbyt przeładowana? Ścieżka zakupowa powinna być przejrzysta i na tyle intuicyjna, żeby użytkownik nie miał problemu z poruszaniem się po niej. Im szybciej dotrze do etapu finalizacji zamówienia, tym większa szansa na dokonanie zakupu oraz na powtórne odwiedziny sklepu.

Świadomość kluczem do sukcesu

Warto samemu orientować się w mechanizmach rządzących rynkiem i branżą, której częścią się stałeś. Dzięki temu będziesz w stanie kontrolować swój biznes i działania ukierunkowane na sprzedaż. Świadomość da Ci również poczucie bezpieczeństwa i pewność, że rozwijasz się w dobrym kierunku.

Dbanie o stronę i podejmowane w tym celu działania nie zajmują dużo czasu i nie są wykonywane często. Wiążą się jednak z systematycznością i podążaniem za wskazówkami systemu CMS oraz narzędzi analitycznych. Nie musisz więc ślęczeć nad swoją stroną dniami i nocami – wystarczy, byś regularnie o nią dbał i wykonywał zalecenia.

Niektóre z powyższych zabiegów mogą zostać przeprowadzone przez właściciela strony samodzielnie, jednakże o wykonanie większości z nich należy zwrócić się do profesjonalisty. Mając specjalistyczną wiedzę nabytą w trakcie studiów oraz podczas praktyki zawodowej jest w stanie w odpowiedni sposób zająć się Twoim sklepem nie tylko poprzez podejmowanie czynności stricte informatycznych, ale również przez liczne rady i wskazówki. Współpraca z programistą to gwarancja bezpieczeństwa i rozwoju strony.

Wspomniane wyżej aspekty utrzymywania strony są konieczne, by działała prawidłowo i bez problemów. Zapewnią komfort nie tylko potencjalnym klientom, ale również i Tobie. Zadbaj o swój serwis i ciesz się jego wysoką jakością!